Als er wordt gekeken naar motoren voor de elektrische fiets, dan is de middenmotor veruit het populairst. Deze motor geeft namelijk meer ondersteuning en creëert een fijnere fietservaring.
Veel merken gebruiken tegenwoordig enkel de middenmotor bij de productie van hun fietsen. Deze motoren zijn duurder. Mocht je een elektrische fiets in een lagere prijsklasse zoeken, dan kun je beter kiezen voor een fiets met een voorwielmotor. De meeste e-bikes met middenmotor hebben tegenwoordig een systeem van Bosch. Deze is het verst ontwikkeld, kent een gunstig toerental en blijft zichzelf verbeteren.
Kiezen voor een e-bike met middenmotor is zeker aan te raden. Het grootste voordeel van deze motor is dat deze niet het wiel aandrijft, maar de pedalen. Dit optimaliseert de trapervaring en wordt door veel mensen als zeer comfortabel ervaren. Bij het fietsen op een e-bike met voorwiel- of achterwielmotor kun je het gevoel hebben dat de fiets je vooruit duwt. Bij een middenmotor is dit gevoel natuurlijker vanuit de trapbeweging.
Een ander voordeel van elektrische fietsen met een middenmotor is dat deze een lager zwaartepunt hebben en dat de banden gemakkelijker te plakken en te vervangen zijn. Dit kan bij een voorwiel- of een achterwielmotor soms voor problemen zorgen.
Er wordt het vaakst voor een e-bike met middenmotor gekozen omdat deze een fijnere fietservaring biedt en de motor op een gemakkelijke en mooie plek is gemonteerd op de fiets.
Een nadeel van e-bikes met een middenmotor is de kracht die op de ketting wordt uitgeoefend, wat kan leiden tot storingen. Dit komt doordat de kracht op de ketting schade kan veroorzaken aan de versnellingssystemen, wat minder vaak voorkomt bij e-bikes met een achter- of voorwielmotor. Bij de aanschaf van een e-bike met een middenmotor wordt het niet aanbevolen om klassieke versnellingssystemen te gebruiken. Ontwikkelaars werken echter voortdurend aan verbeteringen, waardoor nieuwere versnellingssystemen nauwelijks storingsgevoelig zijn.
Voor veel e-bike gebruikers is het geluid van de motor een groot minpunt. Dit geluid wordt veroorzaakt door de tandwielen in de motor, die het hoge toerental omzetten in een lager toerental dat beter past bij het trapritme van de fietser. Waarom het geluid bij de ene e-bike luider is dan bij de andere, is nog niet precies bekend. Het is het beste om verschillende modellen uit te proberen. Als je het geluid van de motor te storend vindt, is een e-bike met achterwielmotor de beste keuze, omdat deze geen tandwielen heeft en dus geen geluid produceert.
Oudere modellen van elektrische fietsen met een middenmotor kunnen nog trillingen op de pedalen veroorzaken. De laatste tijd hebben fabrikanten echter veel verbeteringen aangebracht aan deze motoren. Bij de aanschaf van een e-bike is het daarom belangrijk om goed naar de verschillende motoren te kijken. Alhoewel een nieuwere motor mogelijk duurder is, veroorzaakt deze over het algemeen minder trillingen en is hij minder storingsgevoelig.
De voorwielmotor is een veelvoorkomende keuze vanwege zijn eenvoudige installatie en lage kosten. Deze motor biedt een geleidelijke ondersteuning tijdens het fietsen, maar kan soms leiden tot een minder evenwichtige rijervaring, vooral op steile hellingen.
De achterwielmotor zorgt voor een soepele en krachtige ondersteuning tijdens het trappen. Deze motor is vooral populair vanwege zijn stille werking en vloeiende acceleratie, waardoor het ideaal is voor stadsvervoer en het afleggen van lange afstanden.
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
Gesloten
09:00 – 18:00 uur
09:00 – 18:00 uur
09:00 – 18:00 uur
09:00 – 18:00 uur
09:00 – 16:00 uur